rda

Tuesday 28 October 2014

Jeruk Mangga Asam Boi

Fenomena jeruk mangga asam boi. Wahhh... memang meleleh air liur la habaq hang. Aku yang dengar ni pun duk terbayang-bayang dalam kepala hotak ni sejenis apakah makanan yang boleh buat aku mengidam sangat nak makan ni. Ok. Google la sat resipi jeruk mangga yang tiba-tiba jadi trending sekarang ni. Gilerrr senang babe. Naluri nak makan sangat ni membuatkan aku nekad la nak buat sendiri since senang. Sedap ke tak tu belakang kira.
Ok. Dan dan la time ni jugak pi cari bahan-bahan. Nasib senang nak cari. Jadi tuan puan adik kakak, saya bagi resipi ea, this is the recipe that I used today,

Bahan-bahan:
Mangga muda
Asam boi
Gula (saya agak-agak jer)
Garam (saya agak-agak jer)
Cili padi dipotong

Cara-cara:
Kupas dan belah mangga. Cuci dan toskan hingga air agak kering. Gaul buah mangga dengan semua bahan. Simpan dalam peti ais dalam 4-5 jam. Siap untuk dimakan.

Tapi saya tak dan eh nak tunggu 4-5 jam tu. 10 minit terus makan. Haha. Nampak ayu sangat bila seorang Rda Syuhada Azmi menjadi begitu gelojoh. Tapi resipi tu kalau nak pedas letakla cili padi tu banyak sikit. Saya buat pun ikut selera tekak je. Boleh tambah ikut suka. Kalau beli tak boleh ikut suka nak lebih ke nak kurang. So, silalah mencuba resipi yang senang dan boleh makan setabung pun kalau nak. Hehe.

Meh nak tunjuk pic jeruk mangga asam boi kite yang tak dan nak peram 4-5 jam ni. Tapi uolls simpan la dalam peti ais lama sikit. Lagi sedap. Bahan tadi sebati sikit. Ok. Selamat mencuba. Nanti kite share resipi lain ea. Tunggu kita rajin k.

No comments:

Post a Comment